Categorie: "Actueel"

Ben je boos? Pluk een taxi

Nee, nee, de gele taxi is niet langzaam uit het straatbeeld aan het verdwijnen. Er is wél tijdelijk concurrentie van een opgevrolijkte versie. Met blauwe, rode en gele bloemenprint maken deze taxi's de straten van New York een beetje kleurrijker. Het gaat hier om het kunstproject Garden in Transit dat wordt gehouden ter ere van het 100-jarig bestaan van de New Yorkse taxi. Een ideetje van Portraits of Hope dat door middel van kunst kansarme kinderen helpt. De fleurige bloemen zijn geschilderd door de kinderen en op plakkaten gezet die makkelijk van de taxi af kunnen. Meedoen aan het project is vrijwillig, dus daarom zie je bebloemde taxi's naast de 'kale'. De kunstwerken blijven tot het eind van het jaar door de stad rijden.

Nieuw op je mobiel: de ramp-sms

Een sms'je rondsturen om mensen te waarschuwen dat er iets ergs is gebeurd. Het idee is niet nieuw, maar tot nu toe onuitvoerbaar gebleken in New York. Gewoon, omdat de telefoonaanbieders het/er niet aankunnen/willen. Maar met een recente grote brand en een stoompijpexplosie in het geheugen, heeft de stad beloofd proefprojecten te houden. De eerste is de komende maand, waar in Manhattan alarm-mailtjes worden verstuurd naar mensen die zich daarvoor hebben ingeschreven. Nog dit jaar wordt de tweede test gedaan met sms'jes die naar gerichte groepen in één buurt worden gestuurd. Maar eigenlijk wil de stad 'cell broadcasten'. Een systeem waarbij elk mobieltje, ongeacht de aanbieder,  in een bepaalde straal een sms'je krijgt. 

Ahmadinejad, de meest ongewenste gast

New Yorkers ontvangen gasten normaalgesproken met open armen, maar voor Mahmoud Ahmadinejad maken ze graag een uitzondering. De Iraanse president arriveert zondag pas,
maar hij houdt de gemoederen in de stad al dagen bezig. Ahmadinejad komt naar New York vanwege de algemene jaarlijkse vergadering van de VN.

Alsof zijn bezoek alleen niet al genoeg weerstand opriep – de joodse gemeenschap heeft een grote protestrally gepland – , besloot Ahmadinejad ook nog te vragen of hij Ground Zero kan bezoeken. Hij wil daar een krans neerleggen. Nu was Iran al ´Vijand nummer 1´, maar zo maak je zeker geen vrienden.

Deelnemers klaar? Honden klaar? Start!

Houd je van zwemmen en rennen en je hond ook? Mooi, dan kun je je inschrijven voor de allereerste honden-duatlon. De opdracht is simpel: jij en je aangelijnde hond moeten 1500 meter door de Hudson zwemmen en 10 kilometer door het Central Park rennen. Het snelste koppel wint.

De race wordt gehouden tijdens de Nautica New York City Triatlon, op 20
juli 2008. De organisatie zorgt voor zwemvesten voor Fikkie, zonder mag 'ie zelfs het water niet in. Maar daar houdt de zorg niet op. Er is zelfs een hondenfluisteraar aanwezig en een dierenarts. Sterker nog, je móet bij de briefing aanwezig zijn en de hond laten keuren. Verder zijn er weinig regels. De hond mag van elk ras, geslacht en elke leeftijd zijn. Datzelfde geldt voor de mens. Oh, en de hond draagt de chip, dus die bepaalt de eindtijd.
Inschrijven kan hier. Succes.

Echte arrestaties wegens nep-spullen

Op elke straathoek – nou, op veel straathoeken in ieder geval -kun je je slag slaan. Vuitton, Gucci, Cartier, Dior. Of je nou een handtas, horloge of zonnebril zoekt: elk duur merk is voor een prikkie te krijgen. Dat het allemaal nep is, dat weet iedereen. Het lijkt onbegonnen werk om tegen al die  namaak op te treden. Desondanks zegt de New Yorkse politie dat ze de afgelopen weken een grote slag heeft geslagen door drie bedrijven op te doeken die 'New York overspoelden met hun nep-producten'. Het ene bedrijf maakte zogenaamd Motorola bleutooth-oortjes; met een kleine afwijking die voor verbrande oren zorgde. Au. Een tweede bedrijf produceerde onechte Vuitton-handtassen en nep-Nike sportschoenen waarin krantenpapier als demping moest dienen. En het derde bedrijf boodt via een website onechte software van Microsoft aan.

 

Sex and the City, scene 1, take 1

Filmsterren, -crews en -sets zijn niet bijzonder in New York. Toch, het optreden van Sarah Jessica Parker gisteren heeft voor wat 'buzz' gezorgd.
De actrice woont in New York, maar ze was in de Upper East Side om te werken. Het was namelijk de eerste opnamedag van de filmversie van Sex and the City, een tv-serie die drie jaar geleden is gestopt en draaide om een groep vrouwen in New York. Misschien wel de meest 'New Yorkse' serie van de afgelopen jaren.  Lange tijd is er gespeculeerd of de dames en heren van het succesvolle SATC een eigen film moesten krijgen. De meningen in New York zijn verdeeld: de een kan niet wachten, de ander meent dat een film te laat komt en achterhaald is. De eerste opnamedag heeft in ieder geval genoeg gespreksstof opgeleverd; van de kleur van Parkers jurk, tot de mogelijke plotwendingen in het verhaal. Naar verwachting gaat de film hier op 30 mei 2008 in première. 

We bellen. Ooit ook ín de metro

Zodra je de trap afgaat is het voorbij. 'No signal'. Mobiel bellen of draadloos internetten in de New Yorkse metro is nagenoeg onmogelijk. Als ondergrondse bunkers laten ze geen signaal door. Lastig in een tijd waarin iedereen altijd wil bellen. Wellicht verandert dat, want de metro-exploitant MTA wil alle 277 stations voorzien van telefoon- en internetverbinding. Het gaat wel even duren: als proef worden eerst 6 metrostations voorzien en dat project duurt twee jaar. Is dat succesvol, dan volgt de rest. De hele operatie moet dan 6 jaar duren. De verbindingen blijven beperkt tot de stations: zodra je de metro instapt en deze rijdt een tunnel in…'no signal'.

‘I ♥ NY’-campagne stuurt je nu de stad uit

Als ik dit logo ergens zie: 

 

denk ik eigenlijk alleen maar aan de stad NY. Niet zo gek, want de souvenirshops in Manhattan liggen vol met shirts, bekers, klokken enz. met 'I ♥ NY'. Maar die gedachte klopt niet – al zullen velen die met mij delen – want het logo gaat over de hele staat New York. En dat is precies waar een nieuwe 16 miljoen dollar kostende campagne ons op wijst. 'I ♥ NY' betekent nu 'ga de stad uit'. Bezoek een van die andere circa 1000 plaatsen in de staat New York, is het devies aan alle toeristen. Hmmm, Cooperstown klinkt toch minder spannend dan Times Square.

Het nieuwe fietsmotto: KIJK!

Of fietsen de New Yorker net zo in de genen zit als de Nederlander, durf ik niet te zeggen. Duidelijk is wel dat hier veel wordt gefietst. Wat enige moed vergt, gezien de drukte en het feit dat er weinig speciale fietsvoorzieningen zijn. 

Tussen 1996 en 2003 kwamen 225 fietsers om het leven in New York en raakten 3500 gewond door auto's. Nieuwe maatregelen moeten
die trend ombuigen. De stad gaat 200 mijl (322 km) fietsstrook
aanleggen – wat een verdubbeling is -, auto's zwaarder beboeten als ze op een fietspad staan en
fietskoeriers zijn verplicht een helm te dragen. Daarnaast is gisteren
een intensieve reclamecampagne begonnen, onder het motto LOOK!
(KIJK!). Want hoe simpel het ook klinkt, daar gaat het vaak fout. De posters komen onder meer op kiosken, bussen en op gratis ansichtkaarten. 

Kroon Vrijheidsbeeld blijft dicht

Meteen
na de aanslagen op 11 september 2001 ging het Vrijheidsbeeld op slot.
In december ging het eiland open, in 2004 mocht je tot in de sokkel,
maar het slotakkoord – de wenteltrap en dan het uitzicht vanuit de
kroon – is uitgebleven. De kroon van Lady Liberty blijft verboden
terrein. De beheerders noemen de wenteltrap te brandgevaarlijk. 'De trap
voldoet aan geen enkel voorschrift en is ooit gebouwd voor werklui,
niet om toeristen naar boven te leiden. In geval van brand zitten
mensen als ratten in de val. En zelfs voor gezonde mensen is het een enorme klim.'

Voorstanders
van de kroon vinden het allemaal onzin. Zij menen dat iedereen recht
heeft op het uitzicht en ze wijzen erop dat de situatie nu niet
veiliger of onveiliger is dan vóór 2001. Juist een monument als het Vrijheidsbeeld mag niet gesloten zijn voor het publiek, zo luidt het pleidooi.