Categorie: "Vervoer"

New Yorkse OV wellicht goedkoper op daluren

Kijk aan, een góed bericht over de New Yorkse metro en bussen dit keer. De MTA speelt namelijk met de gedachte om kaartjes voor het openbaar vervoer goedkoper te maken op daluren en tijdens weekenden. Daar ben ik eigenlijk wel voor. Tenslotte rijden er dan ook minder metro’s en bussen. En de MTA hoopt dat er meer mensen het OV nemen, zodat het materieel beter wordt benut. Het is, zo gaan die dingen, allemaal nog in de planfase. Eerst moet de MTA een nieuwe techniek introduceren, de zogeheten smartcard, en dat duurt zeker nog een jaar. De New Yorkse reiziger is verdeeld over het plan, zo blijkt uit een bijdrage van wcbs.tv (klik op de foto):

Strenge straffen voor bellende ‘cabbies’ in NYC

foto: TMAB2003 (flickr)

New Yorkse taxi’s die worden bestuurd door chauffers die níet met een telefoon aan het oor zitten? Dát moet ik eerst zien, voordat ik het geloof. Toch zegt de taxi-centrale TLC dat ze een superstreng beleid gaat voeren om ervoor te zorgen dat de ‘cabbie’s’ niet meer mobiel bellen en of sms’en tijdens hun ritten. Iedereen die wel eens in een taxi in de Big Apple heeft gezeten, weet hoe moeilijk die belofte is. Maar de TLC zegt dat betrapte chauffeurs een boete krijgen en bij herhalingen uiteindelijk zelfs hun taxi-vergunning voorgoed moeten inleveren. 

FILMPJE: Brooklynse bus ramt auto’s

Dit is heftig. Een bus in Brooklyn heeft drie dagen geleden een aantal auto’s geramd en daarbij zijn 18 mensen lichtgewond geraakt.  Laat ABC News er nu ook beelden van hebben opgeduikeld en het ziet er behoorlijk spectaculair uit. Het is eigenlijk een wonder dat niemand bij dit ongeluk om het leven is gekomen. Het ongeval deed zich voor in de wijk Crown Heights en de officiële lezing is dat de buschauffeur een auto wilde ontwijken die abrupt voor hem stopte. Met onderstaande scene – als uit een film – als gevolg. De bus rijdt uit beeld en belandt dan op een kruispunt waar ‘ie op nog meer auto’s botst. Daarbij vliegen nog twee auto’s in brand, maar ook die inzittenden kunnen het navertellen.

New Yorkse vliegvelden koplopers in vertraging

foto: Phing (flickr)

Eigenlijk is het niet meer de vraag óf je vertraging hebt op luchthavens in New York, maar hoeveel. En om de zoveel tijd komt er weer een onderzoek waaruit blijkt dat de vliegvelden van de Big Apple de koplopers zijn als het aankomt op het niet halen van de geplande tijden. Een recent rapport van het Brookings Instituut wijst bijvoorbeeld uit dat LaGuardia en JFK zo’n dertig procent van hun vliegtuigen te laat zien landen en 22 procent niet op tijd ziet opstijgen. Hoe zich dat verhoudt tot andere vliegvelden kun je HIER (pdf) in het volledige onderzoek zien. Deskundigen voorspellen overigens, zo meldt de Gothamist, dat het alleen maar erger wordt met de vertraging.  De reden is onder meer dat de economie verbetert. Dat betekent immers dat er meer mensen in het vliegtuig (kunnen) stappen. Onderzoekers van het Brookings Instituut denken dat een van de oplossingen kan zijn om vliegtuigen dichter bij elkaar te laten vliegen. Eh, als jij betere suggesties hebt, hoor ik het graag.

Kakkerlakken rijden mee op New Yorkse bussen

foto: sirtrentalot (flickr)

Kakkerlakken horen, helaas, bij New York. Af en toe duiken ze op, daar kun je niets aan doen. Een bus zou echter de laatste plek zijn waar ik ze zou verwachten en toch zitten ze daar. In groten getale, aldus AM New York, die buschauffeurs, reizigers en vakbonden in de Big Apple citeert. De paar keer dat ik in de bus heb gezeten hier, heb ik (gelukkig) niets gezien, maar blijkbaar worden de bussen steeds smeriger en steeds minder schoongemaakt. En dan creëer je vanzelf een goede plek voor kakkerlakken die leven van achtergelaten voedselresten en gedijen bij de warmte van de busmotoren. Brrrr.

Terreurwaarschuwingen en nieuwe huiszoekingen in New York

foto: laverrue (flickr)

Niemand die weet of er sprake is van doelwitten of echt geplande aanslagen, en toch zijn er nu in heel de VS extra waarschuwningen uitgegaan. Met name in het openbaar vervoer, in stadions en hotels moeten de veiligheidsdiensten extra opletten. Die waarschuwingen komen van de Department of Homeland Security en volgen op de aanhoudingen van drie verdachten in New York en Denver. Ik berichtte er al over. Het vermoeden bestaat dat zij het plan hadden om rugzakbommen te laten exploderen in de New Yorkse metro. Vandaag zijn overig nieuwe huiszoekingen gedaan bij vrienden en kennissen van de man uit Queens – Najibullah Zazi. Volgens de NY Daily News volgt de NYPD nu ‘zestien tot twintig mensen’.

Piloot die met helikopter botste, had foute frequentie

foto: NBCNewYork

foto: NBCNewYork

De botsing tussen een vliegtuigje en een helikopter boven de Hudson, waarbij negen mensen om het leven kwamen, was onder meer te wijten aan een foute radio-frequentie. Volgens de National Transportation Safety Board had de piloot van het vliegtuigje de frequentie doorgekregen van het Newark Liberty International Airport. Toen hij dat hardop herhaalde, maakte hij echter een fout en werd niet verbeterd. Zo vloog het vliegtuigje verder zonder contact. Met het tragische ongeluk van 8 augustus tot gevolg. De Federal Aviation Administration heeft inmiddels voorgesteld om een aantal regels voor het vliegen boven de Hudson te wijzigen. Zo moeten piloten afstemmen op een specifieke frequentie en mag er niet harder dan 140 knopen (zo’n 258 km/u)  worden gevlogen.

Staten Island Ferry krijgt ‘stilte-dek’

foto: TheTruthAbout... (flickr)

foto: TheTruthAbout... (flickr)

Lawaai op de Staten Island Ferry. Dat is wel het laatste waar ik me aan erger. Maar blijkbaar zijn er genoeg klagende passagiers van de gratis veerdienst, dat er een speciale voorziening komt. De oranje veerboten worden namelijk uitgerust met een ‘stilte-dek’. En dat betekent dat dat deel van het schip verboden terrein is voor mensen met praatjes (letterlijk), luid geklets, het geruis van iPods die keihard staan en natuurlijk al die lui die zonodig in hun mobieltjes moeten schreeuwen. NBCNewyork wijst op nog een groep die niet op het ‘quiet deck’ mogen komen: de predikanten. Dat zijn die lui die héél opdringerig en luid het geloof verkondigen. Zeer irritant.

Duizenden metro’s vertragen door openhouden deuren

foto: smartypantz (flickr)

foto: smartypantz (flickr)

Iedereen doet het hier. Je probeert de metro te halen, dan klinkt het hissen van de deuren en er is nog maar één manier om binnen te komen. Een voet tussen de metrodeuren, of je tas, of je winkelwagentje. Hartstikke handig omdat de deuren opengaan als ze niet helemaal kunnen sluiten en een metro niet wegrijdt met open deuren. Hartstikke vervelend omdat iedereen vanwege jouw gedrag weer even moet wachten. Volgens de MTA hebben niet minder dan 9000 (!) metro’s vorig jaar vertraging opgelopen door dat handje of die voet tussen de schuifdeuren. En dit jaar wordt het nog erger, want de teller staat al op 7500 metrostellen die daardoor te laat zijn. Tijd voor een nieuwe reclamecampagne, aldus de MTA.

Pleidooi voor ‘Michael Jackson-metrohalte’ in Brooklyn

foto: aveoree (flickr)

foto: aveoree (flickr)

Zo leer ik ook weer wat. Al talloze keren ben ik op de Brooklynse metrohalte Hoyt-Schermerhorn geweest. Het is bijna bij me om de hoek. En in mijn ogen is die halte net als alle anderen. Niet helemaal waar, want het blijkt dus de plek te zijn waar ooit Michael Jackson zijn beroemde video bij het nummer ‘Bad’ heeft opgenomen! (Ben jij die ene persoon die die nooit heeft gezien, klik dan HIER). Het is reden genoeg om aan de naam van die metrohalte ‘Jackson’ toe te voegen, vindt het New Yorkse raadslid Letitia James. Als dat niet kan, dan moet er toch zeker een plaquette voor de popster op Hoyt-Schermerhorn komen. Spoorbeheerder MTA heeft al aan persbureau AP laten weten dat een naamsverandering er hoogstwaarschijnlijk niet in zit.