JFK-personeel leert aardig te zijn

ricoeurian (flickr)De luchthaven JFK in New York is niet altijd een plek waar je gelukkig van wordt. Zeker niet als het er druk is, je vlucht uren vertraging heeft en het luchthavenpersoneel niet echt meewerkt. Met een beetje mazzel wordt het allemaal wat beter, want het vliegveld stuurt 500 man personeel naar een cursus 'aardig zijn'. Niet geheel overbodig; het aantal klachten is het afgelopen jaar met 70 procent toegenomen.

Op de cursus leren de luchthavenmedewerkers hoe ze vriendelijk moeten blijven als ze met lastige klanten te maken krijgen. Als mensen komen zeuren over gemiste vluchten of klagen over slechte informatie. Toegegeven, het is voor het personeel ook niet altijd makkelijk.

 

De cursussen zijn eergisteren begonnen en worden gegeven door het Human Resiliency Institute op de Fordham Universiteit. Volgens AM New York leert het personeel er dat zij zelf ook uitgeruster naar huis gaan als ze vriendelijk blijven tegen de reizigers. De tips zijn dat ze rustig moeten praten, feitelijke informatie moeten aandragen en brainstormen mét de reizigers om tot oplossingen te komen.

De luchthavens Newark en LaGuardia hebben ook al interesse getoond, maar voorlopig is het alleen voor de mensen in de AirTrain,  parkeerwachters en personeel dat in de International Terminal (T4) werkt. Ik vind juist die terminal een van de meest relaxte van JFK. Als ze dat nou ook eens zouden invoeren voor de binnenlandse vluchten en voor het douane- en beveiligingspersoneel…

Lees ook:Bibliotheek zonder ‘pssst…stil’
Lees ook:Sms´je als New Yorkse metro vertraagd is
Lees ook:Minder vluchten per uur op New Yorkse luchthavens
Lees ook:Zwervers moeten weg uit Staten Island Ferry Terminal
Lees ook:Straks allemaal staan in de NY metro

6 reacties op “JFK-personeel leert aardig te zijn

  1. Aukje

    Ik heb het nu zelf mogen meemaken, en moet zeggen dat ze op T4 niet heel aardig waren, maar dat zou ik ook niet zijn als ik tig keer vingerafdrukken moest afnemen en foto’s moest maken. Het mannetje bij de Airtrain was daarentegen supersupersuperaardig. Daar kunnen Nederlanders weer wat van leren. :)

      /   Beantwoorden  / 
  2. pascal

    maar volgens mij zijn die mensen van de vingerafdrukken van de immigratiedienst. Die werken voor de overheid, niet voor de luchthaven en dus zijn dat niet degenen die de cursus krijgen. Jammer genoeg. Al heb ik daar ook wisselende ervaringen mee. Van chagrijnig tot erg vrolijk.

      /   Beantwoorden  / 
  3. dborhem

    Ik vertrek op 11 januari 2010 en lees allerlei horror verhalen over mensen die persoonlijke spullen kwijtraken tussen het begin en het eind van de x-ray lopende band,en iedereen verdenkt het personeel dat erbij zit.
    Ik heb het dan niet over kleine dingejes maar cameras,geheugenkaarten,horloges enzovoort.
    Waar dat ”ik vind datjuist het relaxte” vandaan komt snap ik even niet.

      /   Beantwoorden  / 
  4. pascal

    Heel veel plezier in NYC dborhem! Laat op http://www.vanuitnewyork.com maar weten of die horrorverhalen die je hebt gehoord waar zijn. Of dat het idd zo relaxt is als ik tot nu toe heb mogen meemaken. Zelf ervaren is altijd het beste.

      /   Beantwoorden  / 
    1. joost&Wilma

      beste Pascal
      van de achterkant van jankees tot yankees
      hebben we je blog gevonden we zijn onlangs New york bezocht, en eenn gedeelte van jpuw route gelopen , PRACHTIG
      een gids kon het niet beter, Wilma had nl jouw boek bestudeerd en nog wat meer zchtergrond te weten te komen
      we zouden zo een rond leiding kunnen geven .
      allemaal dankzij jouw boek , bij deze bedankt voor je boek,
      J&W

      ,

        /   Beantwoorden  / 
      1. pascal

        Wat leuk om te horen Joost en Wilma! Goed om te lezen dat jullie het zo fijn hebben gehad in New York. Als je bij wilt blijven over het nieuws in de Big Apple, kijk dan op mijn nieuwe blog: http://www.vanuitnewyork.com

          /   Beantwoorden  / 

Geef een reactie

Het e-mailadres wordt niet gepubliceerd. Verplichte velden zijn gemarkeerd met *

Naam

Website

Het kan vijf minuten duren voordat nieuwe reacties zichtbaar zijn.