Categorie: "Veiligheid"

Filmpje: Vechtpartij in de NYC metro

Hoe graag ik hier ook verkondig dat het allemaal wel meevalt met het geweld in New York, dat betekent niet dat er nooit wordt gevochten. En soms staat er ook iemand met een camera bij. Neem nou onderstaand, bloedige, filmpje. Te zien is hoe twee mannen op metrolijn 6 met elkaar ruziën, terwijl een vrouw probeert de twee te scheiden. Helaas is zij juist degene die het hardst wordt getroffen door een vuist in het gezicht. Volgens de NY Post wist de New Yorkse politie hier nog niet van, maar zijn ze zeer geïnteresseerd in de opnames. Wat de aanleiding voor de vechtpartij was, is nog niet duidelijk.

Kijk alleen als je niet meteen schrikt van bloed:

Nieuw NYPD-tape moet agenten buiten houden

foto: Tony Webster (flickr)

Als je ergens politietape ziet, weet je dat je daar weg moet blijven. Blijkbaar werkt zo’n geel lint voor New Yorkse politieagenten juist als een lokmiddel. Want ze duiken op bij misdaadplekken waar ze niets te zoeken hebben. Althans, dat vertelt een NYPD supervisor aan de NY Daily News. Als agenten de ‘police line do not cross’ linten zien, komen ze langs om een kijkje te nemen en hun gezicht te laten zien. En dat is lastig als je goed speurwerk wilt verrichten. Daarom heeft de NYPD nu besloten een nieuwe tape te gebruiken; eentje waar ‘crime scene do not cross’ op staat.

Vals visalarm voor straatverkopers NYC

foto: Lindspetrol (flickr)

Dat krijg je ervan als je te snel een bericht overneemt. Het nieuws dat New Yorkse straatverkopers geen vis of andere zeeproducten mogen gebruiken/verkopen, blijkt niet helemaal te kloppen. Sorry. De Gothamist heeft terecht navraag gedaan bij de Health Department. En die zegt dat de regels inderdaad bestaan, maar dat de dienst ‘het niet zo heeft bedoeld’. Oftewel, er komt/is geen algemeen visverbod voor de eetkraampjes in Manhattan. Niemand krijgt een bekeuring als ‘ie een garnalencocktail of visburger verkoopt. Hoe de fout in de regels is ontstaan, is onduidelijk, maar de Health Department zegt de tekst binnenkort aan te passen.

Manhattan heeft de vuilste lucht van NYC

foto: NYC Health Department

Misschien verrast de titel van dit bericht je niet meteen. Toch is het confronterend om te zien waar in New York de lucht het smerigst is. En je kunt dat zelf bekijken op een kaartje dat is gemaakt door de NYC Health Department (HIER is een grotere versie). Het is het eerste resultaat van testen die worden gehouden op straatniveau om de luchtvervuiling te meten. Op 150 plaatsen in de stad zijn meters geïnstalleerd en daarmee is voor het eerst de kwaliteit van de New Yorkse lucht gemeten. Het zal je niet verbazen dat onder meer Lower Manhattan relatief slecht scoort, omdat daar ook veel verkeer is. Maar je ziet dat zelfs Central Park niet zo’n frisse plek is. De onderzoekers, zo schrijft de NY Times, wijzen er op dat een groot deel van de vervuiling ook wordt veroorzaakt door olie-gestookte boilers. Die komen nog veel voor in de stad. De stoffen die daarmee in de lucht komen, kunnen problemen aan de luchtwegen veroorzaken en zijn met name schadelijk voor jongeren en senioren. Dus als je frisse lucht zoekt in NYC, moet je naar Staten Island of het zuiden van Brooklyn.

Vis taboe voor New Yorkse straatverkopers

foto: nyimage (flickr)

New Yorkse eetkraampjes hebben voor iedereen wat. Chinees, Marokkaans, hotdogs, pretzels en ga zo maar door. Liefhebbers van vis hoeven echter vanaf 1 januari niet meer bij een kraampje te staan. Straatverkopers mogen vanaf die dag namelijk geen vis of ander zeevoedsel meer aan de man brengen. Dat heeft de gezondheidsdienst van New York besloten. Je zult dus vergeefs zoeken naar een garnaaltje of een vistaco of een clam chowder. In de nieuwe regels staat dat geen enkel visproduct meer mag worden verkocht, ook niet als het alleen als ingrediënt wordt gebruikt.

‘Blikje vet’ in New Yorkse strijd tegen zoete drankjes

De stad New York probeert op alle manieren  haar inwoners te waarschuwen voor de gevaren van te veel, te vet en te zoet eten. Ik schreef al eens over de verplichting van eettenten om de calorieen van hun producten te vermelden. De laatste actie van de Health Department is iets indrukwekkender. Misschien is smeriger een beter woord. In een campagne tegen zoete drankjes is een filmpje uitgebracht dat toont hoe een man een blikje vet drinkt. Het moet de New Yorker overtuigen dat al die gesuikerde frisdranken niet goed voor je zijn en op jaarbasis zo’n tien pond (4,5 kilo) aan je gewicht toevoegen. Geen idee of het effectief is, maar de beelden blijven je wel even bij. Klik op de foto voor het filmpje.

Vijf keer meer politie in NYC tijdens ‘terroristen-rechtszaak’

foto: BrainMaY (flickr)

Het gaat dus door. De vijf mannen die verdacht worden van de aanslagen op 11 september in onder meer New York, worden in de Big Apple berecht. Met name uit de Republikeinse hoek zijn daar veel bezwaren tegen. De stad wil in ieder geval één tegenargument uit de weg ruimen en dat is dat het niet veilig genoeg zou zijn in New York. Als de vijf terrorisme-verdachten hier komen, dan zal het aantal US Marshals vervijfvoudigd zijn. Overal zul je scherpschutters zien (of, waarschijnlijk zie je ze niet) en reken er ook op dat de politie vaker in je tas kijkt. Diverse lokale media melden dat leden van de Nationale Garde de grootste vervoersknooppunten (stations bijvoorbeeld) gaan bewaken. En een aantal blokken rond de plek waar de rechtszaak wordt gehouden, gaan op slot voor al het verkeer. En het wordt ook lastiger om met de metro te reizen. Het zou kunnen dat de vijf al binnen een maand hier arriveren. Ik houd je op de hoogte van het gekkenhuis dat hier dan ongetwijfeld is.

Indrukwekkende virtuele reis van Hudson-vlucht

Je bent ongetwijfeld nog niet vergeten hoe Sullenberg zijn vliegtuig veilig op de Hudson landde. En waarschijnlijk heb je alle filmpjes ervan al gezien en zelfs het videospelletje gespeeld. Toch is deze virtuele vlucht, gemaakt door Kas Osterbuhr, het bekijken nog meer dan waard. De man werkt voor een bedrijf dat normaal gesproken vluchten reconstrueert als er ongelukken zijn gebeurd. Maar dit keer deed Osterbuhr het allemaal voor zichzelf, omdat hij gefascineerd was door vlucht US Airways 1549. Hij vertelt NBCNewYork dat zijn filmpje, gepubliceerd op 3 november, hem maanden werk heeft gekost. Het is gebaseerd op alle beschikbare NTSB en satellietdata en op zijn website staan meer filmpjes over de vlucht. Ook al weet je hoe het afloopt, het is en blijft spannend:

Vrouw claimt gebeten te zijn door NYPD paard

foto: laverrue (flickr)

Ze zijn, wellicht naast de eekhoorns, de meest gefotografeerde dieren van New York. De NYPD-paarden van de bereden politie poseren meestal heel relaxt voor de toeristen en bepalen mede het beeld van de stad. Je hoort eigenlijk nooit niemand over de paarden klagen. Behalve nu, want een mevrouw uit New Jersey zegt in Manhattan door een van de edele NYPD-viervoeters te zijn gebeten. Het slachtoffer heeft een schadeclaim ingediend omdat het paard, dat luistert naar de naam Mr. Biggs,  afgelopen zomer zijn tanden in haar arm zou hebben gezet, nabij Porky’s in Manhattan. Ze heeft daar ‘blijvende schade’ bij opgelopen.Volgens de NY Post zegt de vrouw nu dat de agent het dier had moeten tegenhouden ‘omdat een paard geneigd is mensen aan te vallen en te bijten’. Oh? De vrouw wil nu een onbekend bedrag zien van de stad. Wordt vervolgd dus.

Een op drie verkeersdoden in NYC is voetganger

foto: Ed Yourdon (flickr)

Het slechte nieuws: een op de drie mensen die bij een verkeersongeluk in New York om het leven komen, is een voetganger. Het goede nieuws: New York is een van de veiligste grote Amerikaanse steden voor voetgangers. Tot die conclusie komt tenminste de groep Transportation for America in haar rapport ‘Dangerous by Design’. De TfA zegt dat alleen de steden Boston en Minneapolis veiliger zijn voor mensen die wandelen. Voor de Big Apple en omgeving geldt dat op iedere miljoen inwoners er 33 wandelaars zijn omgekomen in het verkeer, in het jaar 2007/2008. Veel ongelukken zijn volgens de onderzoekers te voorkomen door betere voetpaden en verkeersborden aan te leggen. In de staat New York moet dan anders worden omgegaan met de fondsen die de federale overheid beschikbaar stelt voor transport. Momenteel wordt namelijk maar één procent van dat geld ingezet voor voetgangersvoorzieningen.